Grunnat mycket...

Om jag skulle blogga om dagens ämne, så här har tankarna gått :


1."Det kommer inte bli något problem, visst lite jobbigt med maten för henne ibland men det funkar ju."

2."Okej, det är vissa problem nu och hon kommer att få den hjälp hon behöver, men behöver verkligen alla veta?"

3."Om jag berättar så går det inte ta tillbaka och oavsett framtida problem eller inte så är den ju snart bortopererad och lillan ...ja, hon är inte utelämnad till allmänt beskådande."


Vägde ihop allt och kom till sist fram till att gomspalten som lillan föddes med inte är ovanligt alls eller något konstigt och kanske det är någon som läser detta som kan komma med tips och råd inför vad som komma skall.
Jag har sakta men säkert fått vakna inför att lillan HAR problem i samband med matning och KANSKE får vissa utmaningar i framtiden.

Vill helt enkelt dela med mig i min ovisshet och med mina frågor...




Lite info om Läpp,käk och/eller gomspalt:

Är en av de vanligaste medfödda missbildningarna och kan vara mer eller mindre uttalad och omfatta allt fr ett litet hack i överläppen eller i gomspenen till en total spalt då hela området är kluvet.

Omkring 200 barn/år som föds i Sverige har någon form av LKG (d.v.s. 1/500-1/600 barn)

Orsak:

Under 2-3 graviditetsmånaden utv. fostrets ansikte. Näsa, läppar och käkar bildas genom att olika utskott växer fr. sidorna och in mot mittlinjen.
Om sammanväxningen är ofullst. uppstår en spalt.
Varför detta sker är okänt, men man vet att ärftliga faktorer påverkar, men inte på vilket sätt.

Problem som en spalt kan innebära:

Barnet kan då nästan aldrig ammas. Sigrid hade problem med amningen men kunde fr. början t.o.m. matas med en vanlig nappflaska men när det blev större mängd mat samt att hon fick i sig så mkt luft så övergick vi till denna flaska en s.k. Habermann feeder



Den har en backventil som gör att barnet får i sig mindre luft
Sen valde jag att inte lägga henne till bröstet alls för hon blev bara arg och frustrerad och mamma blev frustrerad och ledsen, samt att min mjölkproduktion aldrig kom igång.

Kan också uppstå problem i tal-och tandutveckling, t.ex. ljud som man formar långt fram i munnen kan bli försenade.

Historik och framtid:

LKG-spalt  har funnits så länge som människan funnits till.
Redan på 100-talet e.kr. finns berättelser om hur man i Kina försökt operera en läppspalt.
Metoderna har sedan dess naturligtvis förfinats och ger fina resultat.

Trots detta fortgår mycket forskning inom området.
Särskilt söker man orsakerna, där genetisk forskning är ledande.

Man utvärderar kontinuerligt de olika behandlingsmetoderna som finns idag, trots att man behandlat LKG-spalt under lång tid så vet man fortfarande inte vad som ger bäst resultat.

Kommer mer info såsmåningom.../Live long and prosper! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0